Logo naszego Stowarzyszenia - kliknij aby przejść do strony głównej

 

PORADNIK ŻYWIENIOWY CIĘŻARNEJ

Autorka: Katarzyna Kaczor

  1. Stosuj urozmaiconą dietę, pozwoli ona na dostarczenie różnych składników pokarmowych pochodzących z różnych źródeł.
  2. Wybieraj produkty o obniżonej zawartości tłuszczu i cukru, np. chude mięso zamiast tłustego.
  3. Staraj się jeść regularnie bez dłuższych przerw między posiłkami.
  4. Nie martw się zwiększającą się masą ciała, jest to jak najbardziej normalna sytuacja w ciąży, Twoje rozwijające się dziecko rośnie i za jego sprawą odkłada się tkanka tłuszczowa u Ciebie. Nie powinnaś się teraz odchudzać.
  5. Od czwartego miesiąca ciąży powinnaś zwiększyć swoje dzienne spożycie o około 300 kcal, to jest np. dodatkowy jogurt owocowy 150g oraz kanapka z masłem i szynką.
  6. Wybieraj ciemne pieczywo zamiast białego, np. grahamki zamiast kajzerek.
  7. Spożywaj codziennie mleko i produkty mleczne w ilości około 1 litra mleka zamiennego na przetwory mleczne, aby dostarczyć odpowiednią ilość wapnia do organizmu, np. szklankę mleka na śniadanie, duży jogurt na drugie śniadanie (200g), kefir na podwieczorek, ser biały lub żółty na kolację (1 plasterek sera żółtego ma tyle wapnia co 1 szklanka mleka).
  8. Spożywaj chude mięso, wędliny drobiowe dwa razy dziennie. Dwa razy w tygodniu włącz do diety tłuste ryby (śledź, makrela, łosoś).
  9. Spożywaj dziennie około 0,5 kg warzyw (nie wliczając ziemniaków). Pamiętaj o codziennym spożywaniu marchwi i pomidorów w sezonie (soku pomidorowego zimą i wiosną) oraz zielonych warzyw.
  10. Codziennie sięgaj po owoce, powinnaś spożyć 600-700g na dobę, np. są to 4 duże owoce (banany, jabłka, pomarańcze).
  11. Pamiętaj o spożywaniu olejów roślinnych, najlepiej oleju słonecznikowego, sojowego, kukurydzianego. Z margaryn wybieraj miękkie kubkowe.
  12. Ograniczaj spożycie cukru i słodyczy.
  13. Nie przesadzaj z soleniem, pomoże to w zmniejszaniu obrzęków.
  14. Powinnaś unikać alkoholu, nawet jeden- dwa drinki mogą zaszkodzić Twojemu dziecku.
  15. Nie spożywaj kawy i mocnej herbaty, jeśli bardzo je lubisz to pij słabe, a kawę koniecznie z mlekiem.
  16. Unikaj: pieczywa cukierniczego, mleka pełnego, śmietany, zabielaczy do kawy, krewetek, kalmarów, kiełbas, pasztetów, smalcu, tłuszczu spod pieczeni, chipsów, słodzonych soków, kremów, sosów na śmietanie, czekolady, orzechów solonych, majonezu.
  17. Ograniczaj spożycie szczawiu, rabarbaru oraz szpinaku.

Zachęcam też do zajrzenia na stronę Zapotrzebowanie na poszczególne składniki odżywcze dla kobiety przed i w trakcie ciąży.
Polecam także Żywienie kobiety karmiącej piersią.

 

Akademia Rodziców
Akademia Rodziców

Stowarzyszenie Rodziców po Poronieniu

Stowarzyszenie Rodziców po Poronieniu

Organizacje NPR

Liga Małżeństwo Małżeństwu
Liga Małżeństwo Małżeństwu

Polskie Stowarzyszenie Obrońców Życia Człowieka
Polskie Stowarzyszenie Obrońców Życia Człowieka

Polska Federacja Ruchów Obrony Życia
Polska Federacja Ruchów Obrony Życia

Instytut Naturalnego Planowania Rodziny wg metody prof. Rötzera
Instytut NPR wg metody prof. Rötzera

Miłość i Odpowiedzialność (Centrum Kojarzenia Małżeństw)
Miłość i Odpowiedzialność (Centrum Kojarzenia Małżeństw)

Popieramy

Dwumiesięcznik Głos dla Życia
Dwumiesięcznik Głos dla Życia

tato.net
Portal Tato.net

Małżeńskie Drogi
Małżeńskie Drogi



Designed by Marcin Dawidowicz   2007 Copyright (c)PSNNPR
 

Wszelkie prawa zastrzeżone. Publikowanie materiałów tylko za pisemną zgodą redakcji. ©2007 PSN NPR.
Uwagi i sugestie dotyczące strony internetowej mile widziane admin@psnnpr.pl