Zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia (WHO)
dotyczące naturalnego planowania rodziny
OGÓLNE
- Termin "naturalne planowanie rodziny" powinien być
zastąpiony wyrażeniem "metody rozpoznawania płodności" (fertility
awareness methods). Jeżeli istnieją trudności w tłumaczeniu słowa
"awareness" na inne języki można zastosować synonimy, takie jak
"wiedza", "rozpoznanie".
- Metody rozpoznawania płodności (MRP) powinny być
przedstawiane równolegle z innymi metodami planowania rodziny.
- Obserwacja śluzu szyjki macicy i palpacja szyjki
są bardziej przydatne dla kobiet w szczególnych okolicznościach
ich życia, np. po porodzie lub w okresie przekwitania, kiedy pomiar
podstawowej temperatury ciała jest mniej korzystną metodą ze względu
na nieregularność cykli.
- W celu uzyskania informacji dotyczących zapotrzebowania
i stosowania tych metod w Europie oraz przyczyn, dla których nie
są powszechnie wybierane, niezbędne są badania nad korzyściami
płynącymi z MRP.
- Istniejące programy MRP powinny zachęcać do ich
promowania, podkreślać raczej ich zalety niż krytykować inne metody
planowania rodziny.
- MRP powinny także być proponowane wtedy gdy inne
metody planowania rodziny nie mogą być stosowane, a przede wszystkim
jako pomoc małżeństwom niepłodnym.
- Osoby zajmujące się ogólnie planowaniem rodziny,
a w szczególności MRP powinny być świadome zmiany stylu życia
użytkowników, wynikającej z ich przejścia na stosowanie innych
metod.
- Zaleca się organizowanie w Regionie Europejskim
konferencji na szczeblu państwowym dotyczących MRP, z udziałem
ekspertów w tej dziedzinie.
- Dla Regionu Europejskiego należy przygotować materiały
informacyjne zawierające spis stosowanych MRP, sposób ich uczenia
oraz osób pracujących w tej dziedzinie.
NAUCZANIE I PORADNICTWO
- Dla osób nie kierujących się względami religijnymi
istnieje możliwość stosowania środków barierowych w okresie płodności,
gdy nie planują dziecka.
- Nauczyciele MRP powinni znać możliwości miejscowego
poradnictwa, np. w zakresie diagnozy prenatalnej, poradnictwa
dla kobiet w ciąży, zwłaszcza wtedy gdy nauczają starsze kobiety.
- Potrzebne są informacje i badania na temat kosztów
związanych z nauczaniem MRP.
- Materiały i literatura z zakresu nauczania MRP np.
zestaw materiałów WHO na temat MRP, powinny być przetłumaczone
w Regionie Europejskim na miejscowe języki.
- Istniejące programy MRP powinny korzystać z pomocy
finansowej i technicznej w celu doskonalenia i rozpowszechniania
poradnictwa w tym zakresie.
- Nauczanie MRP powinno być włączone we wszystkie
programy związane ze zdrowiem i wychowaniem, przeznaczone dla
młodzieży i dorosłych, profesjonalistów i nie profesjonalistów
służby zdrowia. Eksperci MRP powinni być włączani w opracowywanie
tych programów i wdrażanie metod.
- Ponieważ MRP wymagają współpracy między mężczyzną
i kobietą, powinny zostać opracowane specjalne programy dla mężczyzn,
szczególnie dla tych, którzy nie uczestniczą w spotkaniach instruktażowych.
Także ogólne materiały informacyjne dotyczące rozpoznawania płodności
powinny być przeznaczone dla mężczyzn.
- Należy wprowadzać praktyczne informacje o sposobach
wdrażania i włączania MRP w zakres opieki nad zdrowiem matki i
dziecka oraz poradnictwo planowania rodziny.
- Potrzebna jest informacja i kształcenie pracowników
Podstawowej Opieki Zdrowotnej w zakresie najnowszych metod rozpoznawania
płodności.
- Każdy kraj w Regionie Europejskim, w którym MRP
nie są rozpowszechnione powinien powołać wielodyscyplinarny zespół
w celu promowania i szkolenia w zakresie MRP.
BADANIA
- Potrzebne są badania biomedyczne nad rozwojem nowych,
prostych i nieinwazyjnych metod umożliwiających stwierdzenie owulacji.
- Istnieje konieczność badań nad stosowaniem i efektywnością
MRP w szczególnych okolicznościach życia kobiety.
- Wskazane są także badania w celu porównania efektywności
MRP wśród małżeństw, które stosują okresową wstrzemięźliwość,
a tymi, które stosują środki barierowe w okresie płodności.
- Należy prowadzić badania socjologiczne użytkowników
MRP pod kątem osiągania przez nich zamierzonych celów oraz czynników
wpływających na wybór i stosowanie MRP.
- Potrzebne są badania socjologiczne obrazujące wpływ
stosowania MRP na wzajemne relacje między małżonkami, zwłaszcza
porównujące go z oddziaływaniem stosowania innych metod planowania
rodziny.
- Należy prowadzić badania nad związkami zachodzącymi
między efektywnością MRP, a jakością ich nauczania.
- Potrzebne są badania nad efektywnością MRP nauczanej
programowo jako jedyna metoda i w programach nauczania obejmujących
także inne metody planowania rodziny.
- Potrzebne są badania nad rolą i wpływem wiedzy w
zakresie rozpoznawania płodności na podstawy młodzieży, badania
takie będą stanowiły podstawę programów wychowania seksualnego.
Źródło: "FERTILITY AWARENESS METHODS",
World Health Organization Regional Office For Europe Copenhagen,
1987, str. 38-40
|


Akademia Rodziców

Stowarzyszenie Rodziców po Poronieniu
Organizacje NPR

Liga Małżeństwo Małżeństwu

Polskie Stowarzyszenie Obrońców Życia
Człowieka

Polska Federacja Ruchów Obrony Życia

Instytut NPR wg metody prof. Rötzera

Miłość i Odpowiedzialność (Centrum Kojarzenia
Małżeństw)
Popieramy

Dwumiesięcznik Głos dla Życia

Portal Tato.net

Małżeńskie Drogi
|